fredag 14 augusti 2009

Mats-Eric Nilsson

Mat är något självklart för de flesta i Sverige. Vi kan gå till närmaste snabbköp och köpa matvaror från världens alla hörn. Kaffe från Ecuador, vindruvor från Sydafrika eller soja från Kina. Det är en livsstil som vi vant oss vid och som förhoppningsvis berikar våra liv. Vi har helt andra möjligheter att äta varierad och spännande mat än vad svenskar hade för 50 år sedan.

Det finns tyvärr många negativa följder av denna livsstil. Den mest aktuella frågan idag efter ekonomikrisen är klimathotet. Kommer vi kunna frakta varor jorden runt för alltid utan att jorden går under? Även om detta är en oerhört viktig fråga så är det inte det jag tänkte ta upp i detta inlägg. Vad jag istället vill ta upp är det absurda i att vi hellre äter äpplen från Spanien än från Sverige.

Äpplen tycker jag är ett bra exempel. Äpplen har förmodligen odlats i många hundra år i Sverige. Det finns fler än 200 sorter som kan odlas här och jag kan tänka mig att det finns lika många olika smaker. Spännande säger jag, onödigt säger det flesta svenskar. I nästan alla livsmedelsbutiker hittar du exakt samma äpplen. Det spelar ingen roll om du går in på Ica i Simrishamn eller på Konsum i Haparanda. Jag måste erkänna att jag aldrig varit i Haparanda men jag tror jag har rätt. Vi kan så klart inte äta svenska äpplen året om utan resten av året får vi snällt äta Spanska äpplen eller varför inte äta andra produkter som faktiskt går att odla eller lagra senare på året som en del rotfrukter t.ex. Svenska äpplen finns i butikerna under sommaren men få köper dem.

Nu handlar detta inte bara om äpplen utan om så mycket mer, här har ni en lista på några av de saker jag blir upprörd över.

* Bröd som masstillverkas och är både näringsfattigt och onyttigare än bagarens bröd.
* Halvfabrikat som innehåller så dåliga råvaror att tillverkarna måste tillsätta smakförstärkare som E621 bara för att det ska vara ätbart
* Mejeriprodukter som egentligen bara består av luft och tillsatser.
* Produkter som lanseras som nyttiga men som egentligen inte består av något hälsosamt. Det onyttiga har ersatts av tillsatser.

All denna upprördhet startade när jag läste Mats-Eric Nilssons bok Äkta Vara. Boken har verkligen förändrat min syn på vad jag äter och gett mig många aha upplevelser. Ni kan läsa mer om hans bok och även en hel del annat på www.aktavara.org

Efter att ha läst boken har jag börjat använda helt andra varor. Här kommer några tips som jag snappat upp hittills.

* Köp aldrig light-produkter. Det enda du stoppar i dig är tillsatser där många är omdiskuterade som hälsovådliga. Vissa som är tillåtna i EU är t.ex. förbjudna i USA och tvärtom. Istället för att köpa light-produkter kan du köpa det naturliga originalet och använda mindre eller blanda ut det med t.ex. vatten. Detta fungerar t.ex. utmärkt på grädde.

* Köp dyrt om det är det är äkta varor. Köp t.ex. hellre ett liten paket med äkta gräddglass än 2 liter GB glass. Den äkta varan är så mycket godare att en liten bit räcker. Det samma gäller för juice. Mats-Eric tar upp i boken att Brämhults juice är den enda som faktiskt är nypressad. Den är oftast mycket dyrare än annan juice men den innehåller så mycket mer vitaminer och nyttigheter att det är värt det. Ta hellre ett litet glas Brämhults än 2 glas kass juice som pressades för kanske ett år sen. Som måltidsdryck fungerar vatten alldeles utmärkt.

Sådana tips finns det fullt med i Mats-Erics bok och även på www.aktavara.org. Där finns också tips om var du kan hitta bra produkter. Det är inte bara butikernas fel, vi konsumenter bär också ett stort ansvar. Bagarens bröd behöver inte vara så dyrt om alla skulle köpa därifrån. Vi konsumenter behöver upplysas om vad vi i egentligen stoppar i oss.

Det finns många fler än Mats-Eric i vårt avlånga land som brinner för samma sak men ingen har lyckats skapa samma debatt som honom. Några känner säkert igen honom från en del artiklar i medierna. Mats-Eric är helt klart värd att lyftas fram som en ljusglimt i vår värld!

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar